Amerika. Apie vairavimą

Posted: 2018-05-27 in Pezalai
Žymos:

Viena draugė žiauriai atkalbinėjo net nuo oro uosto pas ją važiuot su mašina, nes baisūs rajonai, ką jau ten kalbėt apie lindimą į Manheteną, nes iš viso trafficas ir tražedija. O kita sakė, kad px, nori komforto — varai į tą Manheteną ir galvos nesuki. Tai kuri teisi? Ar tikrai baisu per Bronx ir Queens važiuot? Ar tikrai baisu ir brangu lįsti į Manheteną?

Antroji buvo teisi, tik reikia pasiskaičiuoti. Visos dienos parkavimas Manhetene atsieis $50-70. Icon Parking visur pilna, apie $70 parai. iPark kiek mažiau aikštelių, kaina apie $50. Kiti svyruoja maždaug šiose ribose. Jei apsistojote netoli ir galite atvažiuoti traukinuku ar autobusu be persėdimų — gal ir neverta. Bet jei iš toliau, tai traukinių bilietai kainuos daugiau, nei parkingas (priklauso, aišku, nuo žmonių kiekio). Vairuot po tą Manheteną nieko baisaus, tik visi rikiuojasi gan užtikrintai, tad reikia užtikrintai ir užleisti bei nesiparinti.

Manheteno parkavimo aikštelėse įvažiuoji, išlipi iš mašinos ir ją su visais raktukais palieki. Priparkuoja darbuotojai, nes pats tai ten chui priparkuosi, keliais aukštais mašinas sugrūda.

Toliau keli mano pastebėjimai. Atsižvelkite į tai, kad Amerikoj buvau nepilnas dvi savaites ir lankiausi juokingai mažame gabalėlyje, tad jei kažką nusišnekėsiu ir turėsite ką pridėti — taip ir padarykite.

Truputį apie taisykles

Kelio ženklai Amerikoje tokie, kur daug skaityt reikia. Jeigu yra greičio ribojimo ženklas, tai ant jo ir parašyta „Speed Limit“:

Greičio ribojimo kelio ženklas Amerikoje | Darau, blė

Ir taip toliau. Greičio ribojimai suženklinti beveik visur, tai praktiškai nereikia atsimint, koks greitis kaime, mieste ar greitkely 😀 Plius, priklauso nuo valstijos.

Off topic: ne prie vieno namo ir ne vienam kaime mačiau tokią arklio galvą, kaip nuotraukoj. Kas tas yr — neišsiaiškinau. Galvoju, gal koks reliktas, tipo, kablys arklį prisirišt?

Amerika — ne žiedų šalis. Bent jau kur lankiausi, tad nežinau: gal yra labiau žiedinių valstijų. Bet kad ten įvaldytos lygiavertės „Stop All Ways“ sankryžos — faktas. Mūsuose lygiaverčių sankryžų mažai, o Amerikoj — pilna. Tik jos su keturiais STOP ženklais. Viskas jose paprasta: galioja FIFO ir kliūties iš dešinės taisyklės. Net ir apkrautoj sankryžoj problemų nekilo, man asmeniškai tokios sankryžos kėlė labai natūralius jausmus. Per kamščius jose srautas juda stabiliu greičiu.

O va su žiedais prasčiau. Standartinis amerikoniškas žiedas su dviem juostom yra va toks:

Amerikietiškas standartinis eismo žiedas | Darau, blė

Kitaip sakant, iš pirmos juostos — į pirmą ir antrą išvažiavimą, o iš antros — į antrą ir trečią. Bet jei kitas vairuotojas įvažiuos iš gretimo įvažiavimo, tarp jo ir jūsų gali kilti keistas konfliktas — jis gali tęsti važiavimą pirma juosta, o jūs — kirsti jam iš antros. Ir čia „visks normaliai“. Tad apkrautuose žieduose iš tikro gali būti pavojinga, reikia nežiopsot. Nes persirikiavimo žieduose kaip ir nėra, amerikiečiai tokio reikalo nesupranta — bent jau man taip Masačiūsetse sakė 🙂 Gal kitose valstijose yra kitaip, nežinau.

Sukimas į dešinę prie raudono šviesoforo — mums, lietuviams, labai natūralus dalykas. Reikia tik įsivaizduoti žaliąją rodyklę visur 😀 Kitų šalių turistai tai grybauja totaliai ir ant jų pypsi 🙂 O va jei negalima sukti — būna atskiri ženklai („No right turn on red“ ar pan.). Ir išimtis: to negalima daryti Manhetene. Beje, sukti į dešinę galima net ir tuo atveju, jei dega specialiai tam skirta sekcija su raudona rodykle į dešinę!

Žinoma, jei dega raudonas signalas ir norite sukti dešinėn, įsivaizduokite, kad tai STOP ženklas. Na, kaip ir mūsuose dabar su žalia rodykle, degant raudonam signalui reikia sustoti.

Jei vidury sankryžos kabo šviesoforas ir mirksi raudonai į visas puses — tai tas pats, kaip lygiavertė STOP sankryža.

Reikia mirtinai gerbti geltonus mokyklinius autobusus. Kai jie sustoja išleisti ir paimti vaikus, uždega raudonas mirgalkes ir atidaro iš šonų STOP ženklus. Reikia maždaug per 30 m sustoti iki autobuso ir stovėti, kol jis nepajudės. Ir nesvarbu, ar važiuojate paskui, ar iš priekio — sustoti griežtai, jei jis rodo tuos STOP ženklus.

Apskritai, kiek teko susidurti, amerikiečiai STOP ženklus labai gerbia. Greičio ribas — šiaip sau. +10 mph yra visiška norma tose valstijose, kuriose važinėjau. Girdėjau, kad Merilende labai griežtai griebia už viršijimą, bet ten nebuvau. O šiaip reikia pasikliauti vietiniais srautais ir sveiku protu. Policininkai ten srautų nestabdo, net ir lekiančių. Apskritai, net ir remontų zonose greitis mažinamas max -10 mph. Verkiu, kai 90 km/h kelyje pamatau 50 km/h ženklą dėl kelio darbų ;-(

Na, ir keliuose fūros laksto 🙂 Važiuoji sau 65 mph intersteitu įkalęs 75 mph kruizą, o tave ant 85 mph fūra aplenkia. Neįprastas jausmas.

Mano lankytame Amerikos gabalėlyje nėra tokios nesąmonės, kaip geltoni plotai. Jei jums reikia sukti į kairę, bet iš priekio atvažiuoja srautas, sankryžoje įvažiavus stovėti negalima. Ta prasme, pradėti manevrą leidžiama tik griežtai įsitikinus, kad jį ir pabaigsite, jokių pasilikimų stovėti iki kito šviesoforo sankryžoje ar pervažiavus liniją. Tad ir geltonų zonų nereikia, nes tiesiog taip niekas nedaro. Na, gal daro, bet bent jau taip negalima 🙂

Teoriškai Amerikoje turėtų užtekt europietiškų teisių. Manęs policija sustabdžius nebuvo, tai neturiu ką pasakyt. Draugas sakė, kad jam policininkas siūlė turėt vertimą, motyvuodamas tuo, kad lietuviškai nelabai supranta 🙂 Na, yra mažom raidelėm „Driving Licence“ užrašyta ant EU teisių, turėtų užtekti to. Internetuose skaičiau, kad kai kurios valstijos gali reikalauti International Driving Permit, bet ką žinau. Šiaip tai turistavimui sukt galvos neverta.

Ne visose valstijose privaloma sektis saugos diržus galinėse sėdynėse. Bet čia, mano galva, reikia durnam būti, kad važiuotum neprisisegęs. Gi ne taisyklėse esmė, o nuosavam saugume.

Šviesas užsižiebti dieną privaloma tik mažoje dalyje valstijų, jų aš nekirtau. Normali taisyklė yra prieš pat saulėlydį ir kažkiek po saulėtekio ir jei reikia naudotis valytuvais. Vienose valstijose užžiebti šviesas reikia saulei nusileidus, kitose — pusvalandį prieš saulėlydį. Aš tai nusistačiau Auto ir nesukau galvos 😀 Arba galite nuolat laikyti žibintus įjungtus: už tai niekas nebaus. Naujuose automobiliuose įprasta DRL.

Kuras

Kuro pylimasis Amerikoje truputį nustebino, jis toks pusiau modernus ir pusiau akmens amžiaus tuo pačiu metu. Šiaip nemačiau degalinės, kur nebūtų galima iš karto užsipilti kuro su kreditke (su debetine dažniausiai neveikia) automate. T.y. jei turit kreditkę, į parduotuvę užeit nebūtina, kolonėlės automatizuotos. O va jei turit tik grynų… tai tada biškį pizė 🙂 Tada reikia eiti į parduotuvę, susimokėti iš anksto ir eiti užsipilti. Jei sumokėjot daugiau, nei užsipylėt — einat atgal į parduotuvę ir gaunat grąžos. Nu, karoč, akmens amžius.

Ai, su kreditke BP degalinėj man nepavyko — paprašė ZIP kodą įvest. Aišku, mano kaimo kodas netiko, o amerikoniški irgi nepaėjo. Teko eit į parduotuvę su savo kreditke. Bet čia buvo vienintelė degalinė, kuri to ZIP pareikalavo.

New Jersey valstijoje kuro pačiam piltis negalima. Stovi visokie tamsiaveidžiai ir užpylinėja. Aišku, patogu, net iš mašinos išlipt nereikia. Panašų servisą teko patirti Sardinijoje. Privažiuoji, atidarai bako dangtelį (jei iš vidaus atsidaro), pasėdi, per langą susimoki. Komforts.

Dar Amerikoj reikia būtinai sustoti dangteliu prie kolonėlės. Lietuvoj, jei nėra vietų, aš stoju ir priešinga puse — žarnos gi ilgos ir išsivynioja. O Amerikoje nė velnio — ten žarnos trumpos. Niuansas, bet nemalonus.

Amerikoje oktaninis skaičius yra skaičiuojamas kitaip. 93 benzas beveik prilygsta mūsų 98 🙂 Tiksliau, gautųsi 97 gal. Esmė tame, kad mes Europoje naudojam RON įvertį, o US ir Kanadoj — AKI. Tai į visas normalias mašinas galite drąsiai piltis 91. Beje, ten vis dar yra pirkti benzino su švinu.

Kuras pigus. Kiek jis pigesnis, nei Lietuvoj, negaliu tiksliai pasakyt, nekonvertavau ten galonų ir dolerių. Na, kažkur tai dvigubai. Tai su benzu važiuoji kaip su dujom tėvynėj. Iš kitos pusės, ten daug mokamų kelių ir tiltų, tad kuro akcizas kompensuojamas tokiu būdu. Mes kažką apie $200 mokamų kelių pravažinėjom ir kažką panašiai kuro, tai tas ant to.

Navigacija

Kadangi iš karto nusipirkau SIM kortelę (kaip jėga dvi SIM kortelės telefone — neklauskit, gėris ir grožis), tai nieko ir nesvarsčiau — naudojausi Waze. Amerikoj Waze naudotojai aktyvūs, ženklina policiją, duobes, remontus ir kitas nesąmones keliuose. Navigavimas aplink kamščius Niujorke irgi maloniai nudžiugino. Aišku, šiaip Waze interfeisas tai labai durnas, ypač, jei nori kelionę su keliais punktais pasidaryt. Porą kartų buvau įsijungęs ir savo mylimą OsmAnd, bet čia kai neveikė ryšys. Vieną kartą Waze kažko užpūliavo Hobokene, o kitą kartą po tornado ryšio sutrikimai pasitaikė. Žemėlapius offline naudojimui, be abejo, buvau pasiruošęs, susidėjau valstijas, kurios buvo planuotos ir Ontariją Kanadoje. Ai, tai va, offline ir Kanadoje prireikė, nes biškį pabijojau Lycamobile bitukus roaminti. Bet ten nei kamščių, nei tražedijų, viskas yzy.

Amerikoje labai įprasta kelius nurodyti kryptimis, pvz. „I-87 į šiaurę“. Elektroninė Waze moteris irgi taip sako „Turn to I-87 North“:

Greitkelių žymėjimas pasaulio šalimis Amerikoje | Darau, blė

Gatvės miestuose irgi kartais nuo kokio nors vidurio tampa East/West/South/North. Aišku, kai keliaujate, tai galite ir nežinoti, kur kokia pasaulio šalis konkrečiai randasi, bet kai elektrinė moteris liepia sukti į šiaurę — žiūrėkite ženklų su užrašu „North“. Apskritai, Waze labai patiko, kad praktiškai atkartoja visus ženklus. Pvz. sako, „važiuok į juostą, kur parašyta mašinos/sunkvežimiai/autobusai“. Ir akurat — žiū jau ženklas „Cars Trucks Buses“.

Waze ir greičio ribojimus praneša geriau už kitas navigacijas, tad jei nelabai žinote, kur patekote, galite daugmaž pasikliauti.

Kitkas

Mūsų kukliais statistiniais pastebėjimais Ameriką valdo japoniškos mašinos: Toyota, Nissan ir Honda. Po to seka gausybė Fordų. Daug Mustangų, net ir policijos. Pikapai daugumoje Ford, GMC ir Toyota Tundra. Nemačiau visiškai nė vienos Škodos 🙂 Volkswagenų kažkiek yra, BMW vienas kitas. Acura palyginti nemažai, Infinity irgi ženklus procentas. Mes patys gavom šviežutėlę Nissan Altima. Turiu pasakyt, labai patiko. Patogi mašina, visokie kontrolsai po ranka ir yra vieta piniginei prie dėklų puodeliams — žiauriai reta, bet nepaprastai patogi fyčia. Na, nesistebiu, kad Nissan-Ne-kažką Lietuvoje tokie populiarūs. Tai tikrai patogios ir komfortiškos mašinytės, plius pakelia savivertės jausmą, kai sėdi aukščiau už pusę gatvės 😀

O beje, Teslų per dvi savaites mačiau lygiai dvi. Stotelę gal vieną, bet nelabai man jos rūpėjo. Iš kitų elektrinių mačiau tik autobusą Manhetene:

Elektrinis autobusas Manhetene | Darau, blė

Aš esu prastas spėjikas ir paprastai nematau big picture. Bet kažkaip man atrodo, kad ateitis yra ne elektromobiliuose. Aš vis dar tikiuosi, kad sugalvos, kaip normaliai pažabot vandenilį bei jo išgavimą naudojant saulės/vėjo/bangų mūšos energiją. Gal bus galima kokį aparatą ir savo kieme pasistatyt vandenilio perdirbimui ir mašinos užsipylimui. Na, labai norėčiau tikėtis, būtų tobula ateitis man.

Važiuojant intersteitais (interstate, valstybinės reikšmės greitkelis, kertantis valstijas, žymimas skydo formos ženklu) galima visai padoriai išgyventi. Jei norite pasisioti/pavalgyti, kas 20-40 mylių (kaip kur) būna „Service Plaza“ ar „Service Area“ — aikštelė, degalinė ir kelios valgyklėlės. Maistas dažniausiai ne kažką, bet salotų paprastai galima gaut. Dar labai pralinksmino tokie ženklai, kaip „Food Exit“ — išsukimas iš magistralės, kur yra koks nors restoranas. Taigi intersteituose neprapulsi, visur galima gaut maisto ir WC, reikia tik ženklus paskaityt. Paprastose degalinėse irgi kavos bei šūdmaisčio galima gaut, badu nemirsi.

Tiesa, galima užsirauti ant tokių degalinių, kurios primena žilą senovę. Bet čia apskritai mes Lietuvoje esam išlepinti. Ir Europos vakaruose yra visai normalu kavinėse seni nudaužyti staliukai ir sulankstytos kėdės. Čia mes įsitikinę, kad kavinės turi būti naujos, gražios ir blizgios. Na, bet juk nepriklausomybė pas mus varganus 27 metus tiktai, pas mus dar niekas nespėjo pasenti 🙂 Turėkite šitą omenyje keliaudami ir nebambėkite, kad kapitalistai taupo. Tiesiog pasaulėžiūra kitokia.

Reklama
Komentarai
  1. vytenis parašė:

    o, koks žmonos blogo adresas?

  2. mechadrake parašė:

    Vandeninio storage vis dar metamedzigos visokios superegzotiskos tik yr, ir tai per menkos talpos ir/arba kaions crazy. jie dar kas nepasikeite ipatingai i gera puse po to ka domejausi daugiau, sunku ten su tais vandenilias. Infrastrukturos labai rimto reikia, tinkam turi lpg ir petrochemijos gamintojai, bet jiem vandenilio transportas kaipo konkurentai, tai nejuda gerai 🙂 be to geras transp[ortas tai elektrinis su kuro elementu, o tas bjaurybe labai brangus ir jautrus buvo (carbon poisoning ar tai co2 poisoning). neseniai teko matyt demo vandenilio degaline kuri vietoj uzsiema gamyba ir uzpildymi vendeniliamobiliu, tai vienoj vietoj iskart problkemos issprestos. neatsimenu ar saules jegaine energijos saltinis ar tinkle ji. O elektromobilis simple thang: 10kw jegaine apie 10k eur, be visokiu laikanciu konstrukciju montavimo, kaiptik dabar irengineja tevas mano. Tai su elektromobilium gal didesnes reikia ir done. tik ju kainos dar very bad ir musiskiai kazkokia nesamone susigalvojo- individui jegaines galia ribota 10kw, ha, lol, kaip jie enforsint ketina ir kokiu cia pagrindu sugalvojo, gal koks edge keisas kur maniskiam sake. Jav del pigaus kure letai tie elektromobilai eina, norvegijoj sako, kas buvo ten,paziuret geriau ju 🙂

    • Darau, Blė parašė:

      10 kW jei su tinklų žinia ir prisidavimu darai. O prisidėliot pačiam panelių gali kiek turi vietos 😛

      Jo, Norvegijoj tai nerealiai, kas trečia mašina elektrinė, Teslos rieda kupetom, buvau apakęs.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.