Orų radaro „spinduliai“

Posted: 2015-07-25 in Pezalai
Žymos:, ,

Jeigu meteo.lt stebite radaro informaciją, tai kartais ten galite pamatyti radaro „spindulius“. Per mėlynai žalias neintensyvių kritulių zonas nusidriekia raudonai oranžinės intensyvios linijos. Na, suprantama, kad tai kažkokie trukdžiai ir smagu pamatyti, kur tas radaras stovi. Bet ar niekada nepagalvojote, iš kur būtent tokie trukdžiai atsiranda?

Orų radaro spinduliai | Darau, blė

Jei pagalvojote ir jei įdomu, tai aš jumi papasakosiu, skaitykite po kirpsniuku. Bet paistalas bus ilgas ir gal ne visiems įdomus.

Šie „orų radarai“ naudoja 5 GHz radijo bangų diapazoną. Kurį taip pat naudoja ir gudresni 802.11a/h standartus palaikantys maršrutizatoriai. Tad, kaip jau suprantate, šie įrenginiai vieni kitiems gali trukdyti. Na, tiksliau, radaras maršrutizatoriui tai nelabai trukdo, bet maršrutizatorius radarui — dar ir kaip. Radaras turi didelio tikslumo kryptinę anteną ir gaudo labai silpnus Doplerio atspindžius, taip sukurdamas orų žemėlapį ar parodydamas kokį lėktuvą. Jei jo antenos kelyje pasitaiko tuo pačiu kanalu spinduliuojantis maršrutizatorius, tai tada ir atsiranda tokia žemėlapyje matoma juosta — maršrutizatoriaus bitukus eteryje radaras priima už savo atspindžius.

Be abejo, kelios tokios juostos nieko baisaus. Tačiau, būtent, kad jų būtų tik keletas, yra visa eilė reikalavimų 5 GHz WiFi aparatūrai.

Pirmas faktas. Jei maršrutizatorių visiškai izoliuotumėm nuo visų 5 GHz radarų ir leistumėm dirbti tik „saugiame“ diapazone, tai turėtumėm tik du nepersidengiančius 80 MHz pločio kanalus! DU! Nu tai atsiprašau, kokia prasmė tada? 5 GHz kol kas dar nėra taip paplitę, kaip 2,4 GHz, bet juk spartesnio ryšio visi nori, o 802.11ac veikia išimtinai tik 5-5,9 GHz diapazone.

Kad būtų trupučiuką geriau, radijo ryšių tarnybos iškėlė specialius reikalavimus. Tie specialieji reikalavimai vadinasi DFS — dynamic frequency selection. Su įjungtu DFS režimu 5 GHz maršrutizatorius jau gali naudotis penkiais nepersidengiančiais 80 MHz kanalais. Jau geriau. O kas tas DFS?

O DFS yra toks specifinis reikalas. DFS kanalais maršrutizatoriai turi gražiai dalintis su įvairiais radarais, dirbančiais tame pačiame diapazone. Maršrutizatorių turėtojai Europoje oficialiai negali rankutėmis nustatyi 5 GHz WiFi kanalų (ar bent jau DFS kanalų). Vietoj to maršrutizatorius turi stebėti eterį ir pajutęs radaro signalą turi išsiųsti kanalo keitimo paketėlį ir liepti visiems klientams persijungti. Tada pakeisti kanalą, kuris neinterferuotų su aptiktu radaru. Be to, Europoje DFS kanalams yra dar griežti ir TPC (spinduliuotės galingumo) reikalavimai. Jūs galite savo maršrutizatoriuje nusistatyti kokią Boliviją ar pan. ir užkelti 5 GHz radijo galingumą gal net iki 600 mW ar 1-2 W, jei turite tokį galingą maršrutizatorių, bet tuomet RRT gali pas jus užsukti į svečius ir išrašyti baudžikę. Todėl to geriau nedarykite.

Konkrečiai su TDWR (dopleriniai orų radarai) kanalais ir papildomais DFS bet TPC reikalavimais 5 GHz diapazone galima naudotis iš viso šešiais nepersidengiančiais 80 MHz kanalais. Tai yra jėga.

Sakysite, o tai ko dabar iš viso į tokį dažnį lįsti, kur visokie radarai painiojasi? Atsakymas paprastas: jūsų bevielio ryšio sparta. Kiti dažniai turi savo užimtumą, ryšių tarnybos viską visaip suskirstę. Todėl 5 GHz diapazonas su DFS/TPC išlygomis yra labai geras, pernešantis duomenis didelia sparta ir dar nebaisiai slopinamas sienų. Nors jo galingumas palyginus su 2,4 GHz slopsta kur kas labiau, ypač gelžbetoniniuose daugiabučiuose. Apie 60 GHz 802.11ad standartą iš viso nekalbu, tas ir per medines duris nepereina ar per lengvą lietutį. Užtai gigabitai per sekundę skraido.

Kodėl aš čia vis kalbu apie 80 MHz pločio kanalus? Juk 802.11a/h numato ir 20, ir 40, ir „ultra“ 160 MHz pločius. Ale va, su jais atitinkamai ir greičio pritrūksta. Aš per savo maršrutizatorių su 80 MHz pločio kanalu ir 2xMIMO galiu vynioti realius 700 Mbit/s. Tai apie 70-75 megabaitai per sekundę. Jėgelė, ypač kokiems torentams, ane? O jei kanalo plotis būtų 40 MHz, turėčiau „tik“ apie 40 megabaitų. Na, o jei man norisi, tai teoriškai galiu net ir 160 MHz kanalo plotį nusistatyt ir dar užsikelt greitį, bet jau neženkliai, gal dar kokie penki papildomi megabaitai gautųsi. Deja, ženkliai prastėja signalo kokybė.

Na tai tiek. Kitą kartą pamatę juostas radaro paveikslėlyje nesistebėkite 🙂 Tai greičiausiai vienas kitas maršrutizatorius TDWR diapazone painiojasi.

Šiaip tai laukiu, kada pagaliau bus koks nors įperkamas maršrutizatorius su MU-MIMO sektorinėmis antenomis. Turėtų dar pagerėti visas smagumas. Yra jau Linksys EA8500, bet jis dar gan „žalias“ produktas, bugovas biškelį ir antenos prastai reguliuojasi. Nebrandus reikalas, karoč.

Jeigu dabar norėtumėte pirkti namams kokį nors AC maršrutizatorių, tai rekomenduočiau TP-Link Archer C7, antros versijos (V2). Tiesa, jei esate nebailiai, tai galite įsigyti ir V3, bet šitas kol kas yra tik su kiniškom firmwarėm. Na, bet yra galimybė lygiagrečiai spėlioti meniu punktus su TP-Link simuliatoriumi arba naudotis vertimo skriptuku su Grease Monkey įskiepiu. Tik nesusigundykite OpenWRT angliška versija – joje neišnaudojamas aparatūrinis maršrutizavimas, todėl aparačiukas veikia kokiu penktadaliu visos savo galios ir greičiai atatinkami.

Reklama
Komentarai
  1. interfunk parašė:

    tai kodėl Laukuvos radaras neturi tokių spindulių?

    • Darau, Blė parašė:

      Nežinau. Gal ir pastatų trukdančių arti nėra 😀 Vienok, Kaune yra trys vietos, kur yra daug 5 GHz triukšmų ir jie pasimato dažnai.

  2. Skirmantas parašė:

    Aš paėmęs kokį tai technicolor testavimui. Tai kanalą pasirinkti leido. Su mano LG G3 ~200Mbps.

    • Darau, Blė parašė:

      DFS kanalus irgi leidžia?

      • Skirmantas parašė:

        Kas tę žino. Kolegos padarė tokį SometimesAlmostAdvancedUser interfeisą, kur mažai galima prigadinti (plotis 20 MHz): https://flic.kr/p/wwrNMD

        • Darau, Blė parašė:

          104 yr DFS. Galima wiki pasižiūrėt. Bet tai neduot 80 MHz?!

          • Skirmantas parašė:

            Man atrodo, kad aš rankiniu būdu buvau nusistatęs 104, bet prieš darant skrynšotą užmečiau ant “auto“ ir pamačiau, kad speed’ą padvigubino 😉 Tai palikau ant auto.

            Bet pala… DFS yra režimas, o ne dažnių plotis. Kažkaip pasimečiau. Ar ant 104 kanalo galima duoti 80 MHz plotį nebijant, kad bus trukdoma meteorologams?

            • Darau, Blė parašė:

              Taip, DFS yra režimas. Su dažnių juostomis tiesiogiai nesusijęs. 80 MHz duoti galima. Va iškarpa iš reguliacinės duombazės Lietuvai su maksimaliais kanalų pločiais (160 MHz Lietuvoj nelegalus):

              country LT: DFS-ETSI
              (2402 – 2482 @ 40), (20)
              (5170 – 5250 @ 80), (20)
              (5250 – 5330 @ 80), (20), DFS
              (5490 – 5710 @ 80), (27), DFS
              # 60 gHz band channels 1-4, ref: Etsi En 302 567
              (57240 – 65880 @ 2160), (40), NO-OUTDOOR

        • Darau, Blė parašė:

          Beje, jei nėr trukdančių kaimynų, tai geriau laikytis žemiausių kanalų — geriau per sienas eina 🙂

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s