Įvykdžiau ir bandomąjį pasivažinėjimą su naujai sukonstruota lempele. Ir ką jūs manot — šūds gavosi. Dėl to, kad lempelė praktiškai visai nešvietė tolygiai, o tik mirksėjo ratams į taktą. Nagi nutrūko išlyginamojo kondensatoriaus kojelė. Ta proga sugalvojau jį pakeisti dar talpesniu, o diodų tiltelį sulipdyti iš SMD detalių, kad kompaktiškiau sugultų.
Kadangi pastaruoju metu apsėdo manija klausytis dubstepo su obojum, einu ką nors tokio užsileist ir kurt lituoklį.
Prieš darbelius dar mano dviračio nuotrauka su naująja lempele:
Ką gi, kad lempelės viduje komponentus būtų galima šiek tiek laisviau pagrūsti, sugalvojau pasidaryti kompaktišką diodų tiltelį iš SMD diodų (nes vienam pakete neradau) ir įdėti didesnį 3300 μF kondensatorių:
Štai ir sulituota:
Prilitavau kondensatorių, viską gražiai sukišau į korpusą ir išėjau į balkoną rato pasukalioti. Kaip ten bebūtų, bet net ir su didesniu kondensatoriumi lempelė mirksi – kiniškam srovės šaltiniui neužtenka sukauptos energijos tarp sinusoidžių. Ar savadarbiam srovės šaltiniui pakaks – nežinau. Kaip minėjau, šis kiniškas srovės šaltinis teoriškai dirba tik nuo 6 V, o iš generatoriaus gauna ir 3 V, kai lėčiau ratas sukasi. Manau, kad tai – viena iš problemų. Tuo tarpu nusižiūrėtas Texas Instruments draiveris turėtų dirbti ir nuo 3 V, tai pažiūrėsim, kas ten gausis.
Apskritai, ašinis generatorius labai geras daiktas, bet jo darbo dažnis gan žemas. Dėl to ir išlyginančiojo kondensatoriaus reikia kuo didesnės talpos.
Bet kokiu atveju dabar planuose atskira „jėgainė“ dėžutėje. Gal net ir su ličio jonų akumuliatoriumi, jei tik užteks įkvėpimo.
Mane kol kas labiausiai neramina paprastas diodų tiltelis, kurį sumeistravau. Prieš kelerius metus buvau sugalvojęs pasidaryti dviratinį telefono kroviklį su paprastu tiesiniu stabilizatoriumi. Tada prisikapsčiau prie kelių įdomių schemų.
Toliau paveiksliukai ir informacija iš tinklapio http://pilom.com/BicycleElectronics/DynamoCircuits.htm.
Pasirodo, paprastas diodų tiltelis nepilnai išnaudoja visą dviračio generatoriaus potencialą. Kad būtų galima „išsiurbti“ daugiau energijos, prieš tiltelį įdedamas filtruojantis kondensatorius:
Atkreipkite dėmesį į kondensatorių C2. Atrodo, kad jis čia stovi, kaip kintamosios srovės rezistorius. Na, taip ir yra – jei jo talpa maža. O jei didelė, jis iš generatoriaus padeda paimti daugiau galios. Kaip ten viskas tiksliai veikia, prisipažįstu, nelabai suprantu, bet būtent toks efektas išgaunamas. Štai dar ir galios grafikėlis:
Taigi be filtruojančiojo kondensatoriaus galia tolygiai didėja dviračiui greitėjant. O visgi tas tarpelis tarp 10 ir 20 km/h yra pats svarbiausias.
Bėda tame, kad C2 reikia milžiniškos talpos. Ašiniam generatoriui – kaip minimum 1500 μF! Kur tokį nepoliarizuotą gaut? Ir kažin ar iš viso tokių būna? Be to, jaučiu, svertų pusę kilogramo. O elektrolitiniai, bjaurybės, visi poliarizuoti.
Pasirodo, kad šitą schemą pakeitus įmanoma padaryti tokį fintą ir su elektrolitiniais kondensatoriais. Tiesa, aš jau visiškai nesuprantu, kaip tai įmanoma, bet mano elektronikos žinios tiek nesiekia. Nes, atrodo, juk vienas elektrolitas turėtų gauti ir „atbulą“ įtampą iš generatoriaus – kaip jis nesprogsta?
Čia ir C2, ir C3 turi būti 3300 μF, o C1 rekomenduojamas 10 mF. Atskiroje dėžutėje tokį lygintuvą galėčiau ir pasidaryti. Bet vis tiek tas elektrolitų panaudojimas man kažkoks mistinis. Jeigu jie dar būtų sujunti lygiagrečiai su apsuktais poliais – suprasčiau. O dabar čia kažkaip neaišku.
Tiesa, audiofilų forume radau paaiškinimą, kad poliarizuotus kondensatorius sujungus nuosekliai, tik „priešingais“ poliais, gaunamas „vienas nepoliarizuotas“. Bet kadangi jie jungiami nuosekliai, tai kiekvieno atskira talpa turi būti dvigubai didesnė, nei vieno nepoliarizuoto. Taigi šioje schemelėje C2 bei C3 ir turi būti 3300 μF (toks talpos standartas), nes tinkama nepoliarizuoto kondensatoriaus talpa turi būti 1500 μF. Mjo. Daug ką sužinojau 🙂
Taigi prie planų dabar yra pasidaryti lygintuvo dėžutę su dideliais kondensatoriais ir trim išvadais: priekiniam ir galiniam žibintams bei USB jungtimi telefono krovimui. Iš brolių kinų parsisiunčiau štai tokį nediduką SEPIC keitiklį:
SEPIC keitikliai, jei dar nežinojote, yra labai tinkami schemoms, kur įėjimo įtampa nelabai pastovi ir gali būti netgi žemesnė už reikiamą išėjimo įtampą. Na, mano dviračio generatorius 6 V. Išlyginta įtampa bus 5-5,5 V, nes dalis bus prarandama lygintuve. Važiuojant lėčiau ta įtampa gali ir dar žemiau nukristi. O telefonui reikia nuolatinės stabilios 5 V įtampos. SEPIC keitiklis tą ir garantuoja: išėjime bus stabili įtampa. Na, kol įėjimo įtampa nenukris iki žemiausios jo darbinės įtampos, kuri šitam keitikliui, berods, apie 3 V.
Sėkmės man.