Lempelė dviračiui

Posted: 2015-06-15 in Darbeliai
Žymos:, ,

Kaip jau minėjau, žmonikei įtaisiau naują dviratį. Saviškį po 7 metų irgi nuvariau į „servisą“, bo laikas buvo jį biškutuką sutvarkyt. Na, pakeist pradėjusias dūlėti padangas, stabdžių kaladėles ir panašiai. Dviratukas turi ašinę 6V ir 3W jėgainę, skirtą žibinti priekinei ir užpakalinei lempoms. Bet, žinote, nesąmonė žibinti halogeninę priekinę ir paprastą kaitrinę užpakalinę lemputes, kai šiais laikais yra šviesos diodai. Tiesa, su jais visais yra viena problemėlė: kiek teko matyti „ledinių“ žibintų dviračiams, taip visi šeriami baterijomis. Iš dalies suprantu, tokius žibintus paprasta pritvirtinti, turi jie visokių mirksėjimo režimų ir panašiai. Net ir baterijos gan ilgai tempia, o ir sustojus žibintai nenustoja šviesti.

Bet aš esu senamadiškas ir dviračio „dinama“ man yra siaubingai reikalingas daiktas. Juk iš jos net ir telefoną krauti galima kur nors į ilgesnį žygį važiuojant. Yra visiškai nerealių projektų, kaip geriau išnaudoti dviračio jėgainę. Sakykim, vienas elektronikos studentas savo baigiamajam darbui apsiėmė gaminti efektyvią dviračio jėgainę, įtampos stabilizatorių. Kaip žinia, dviračio jėgainė tiekia kintamąją įtampą. Jos lyginimui naudojant diodų tiltelį prarandama dalis energijos. Tad tas studentas sugalvojo gudriau. Jis nenaudoja tiltelio, tačiau naudoja du įtampos stabilizatorius: SEPIC konverterį „teigiamam“ pusperiodžiui, o „neigiamam“ pusperiodžiui — invertuojantį Chuck tipo konverterį. Vienas stabilizuoja teigiamą pusperiodį ir perduoda jį neinvertuotą, o kitas stabilizuoja neigiamą pusperiodį ir jį „apverčia“. Sujungus abiejų stabilizatorių išėjimus gaunamas viena pilnai stabilizuota įtampa. Papildomai dar dirba mikrovaldiklis, kuris keičia stabilizatorių parametrus „banguojant“ jėgainės išeigai — minant greičiau ar lėčiau. Genialu, ar ne? Gaila tik, kad šitas produktas kol kas nėra komercializuotas.

O kol tokių produktų nėra, tenka naudotis Šotkio diodų tilteliais. Aš kažin kada įsigijau va tokią diodinę lempelę, skirtą mopedams:

Diodinis mopedo žibintas | Elektronika | Darau, blė

Kadangi ji skirta mopedams, tai maitinimo įtampa yra 12 V. Veikia, beje, ir nuo 6 V, bet žiba prastai.

Kas čia toje lempelėje yra…

Išardytas diodinis mopedo žibintas | Elektronika | Darau, blė

Joje yra trys nuosekliai sujungti šviesos diodai, kolimatoriai bei srovės šaltinis. Žiūrom, kas tas yr.

Išardyto mopedo žibinto srovės reguliatorius | Elektronika | Darau, blė

Tai beesąs kiniškas R8110 srovės reguliatorius. Kinišką jo datašytą radau, su gūglu išsiverčiau ir pradėjau nagrinėti. Plokštėje palikta vietos antram srovės jutimo rezitoriui, tad srovę galima reguliuoti. Teoriškai, bo rezistoriai yra omo dalių, o tokių pigiai vietoje nenusipirksi. Siųstis kelis rezistorius iš ybėjaus už daug pinigų kaip tais nedžiugina…

Kitoj pusėj – drūtas droseliukas:

Išardyto mopedo žibinto srovės reguliatorius | Elektronika | Darau, blė

O aš pats turiu tokią mintį. Lempelėje trys šviesos diodai sujungi nuosekliai. Na, nes maitinimo įtampa 12 V. Kokia srove jie maitinami, dar neišsiaiškinau, bet bus padaryta. O aš noriu maitinti šį prietaisėlį stabilizuotais kokiais turbūt 4-5,5 V, tai reikės imti tris 1 W diodus ir sujungti juos lygiagrečiai. Paskui priderinti stabilizuojamą srovę. Iš vienos pusės visai norėčiau diodų tiltelį sukišti į pačią lempelę, bet bijau, kad nelabai tilps, o dar lyginančiojo kondensatoriaus didelio reikia. Tad lygintuvą turbūt teks įtaisyti išorėje, kokioje nors dėžutėje. Jį bus galima panaudoti ir telefono krovikliui.

Labai gadinti lempelės nenoriu, noriu pasilikti kelią atgal, tad diodus ir jų išdėstymo plokštelę pasidarysiu pats. Diodų po 1 W irgi turiu, be to ne šlykščiai melsvų, o šiltai baltų. Gražiau mano dviratis atrodys 🙂

Pirmasis bandymas. Susiradau stalčiuje savo seniai pirktų Seoul Semiconductors 1 W ir 110 lm/W (pagal kino priesaiką) šviesos diodų, sulitavau lygiagrečiai ir pajungiau prie srovės šaltinuko. Žiūrau, kas bus ir ar nuo 6 V šaltinio kažkiek paveš:

Dviračio žibinto gamyba, bandymas su 1 W šiltai baltais šviesos diodais | Elektronika | Darau, blė

Kad aš prisiminčiau, kokia srovė gavosi… kažkas apie 0,4 A, kartais – kiek daugiau. Na, kiekvienas iš šių diodų po 0,35 A paveža. Taigi dviračio žibintas gaunasi ne maksimalios galios. Iš kitos pusės jis gerokai šviesesnis už mano dabar turimą halogeną. Taigi ir energijos sutaupysiu kojose, ir šviesos daugiau turėsiu. Vieni privalumai.

Dabar reikia pasidaryti plokštę šiems trims diodams. O tam – išsipjauti apskritą getinakso plokštelę:

Dviračio žibintui gaminama getinakso plokštė | Elektronika | Darau, blė

Manau, aišku, ką čia darau. Kai nėra staklių ar kitų spec. priemonių apskritoms plokštėms pjaustyti lieka nupjaustinėti kampais:

 | Elektronika | Darau, blė

Ir taip iki galo:

 | Elektronika | Darau, blė

Plokštėj nusprendžiau padaryti skyles, kad diodai galėtų per kokią nors termopastą ar paduką turėti kontaktą su žibinto korpusu, kuris skirtas aušinimui. „Takelius“ tiesiog išraižiau peiliu:

Dviračio žibintui gaminama getinakso plokštė | Elektronika | Darau, blė

Diodai sulituoti, reikia išbandyti:

Prie pasigamintos apskritos plokštės prilituoti šviesos diodai | Elektronika | Darau, blė

Valio, šviečia!

Bandomasis dviračio žibinto įžiebimas | Elektronika | Darau, blė

Na va. Dabar reikia pasibandyti ir išsiaiškinti, ar į žibinto korpusą tilps koks nors kondensatorius su diodų tilteliu.

Tilpo va tokia bačkelė 2200 µF:

Išlyginamojo kondensatoriaus primatavimas dviračio žibinte | Elektronika | Darau, blė

Mažoka talpa dviračio generatoriaus lyginimui, kiti žmonės ten ir 10 mF įdeda. Deja, šito žibinto korpuse tokiam daiktui nėra vietos. Todėl teks pasitenkinti tokiu ir pažiūrėti, kaip veiks. Laukite tęsinio.

Reklama
Komentarai
  1. Siaubas parašė:

    Man irgi kažkaip nesuprantamas gamintojų nenoras įrenginėti dinamus.
    Nu ok, dėl dviračio dar galima suprastis – didesnis pasipriešinimas ir t.t.
    Tačiau juos galima būtų įrenginėti kaip tik ten kur pasipriešinimas reikalingas – pvz į treniruoklius.
    Mačiau ebay yra dviračiams pritaikyti USB krovikliai. Galvoju reiktų tokį prie mano eliptinio pritaisyti.
    Per valandą – dvi energijos nelabai prigaminsi, bet vis būtų kažkokia atrakcija, plius galima būtų pakabinti pakraunamas AA baterijas ir jas prijungti prie treniruoklio kompo ir dar apšvietimą ant lcd displėjaus įrengti.
    Tik lieka du klausimai – laikas ir gebėjimai. Pirmasis pas mane brangus ir ribotas, o antrojo visai nėra.

    • Darau, Blė parašė:

      Aha. Aš visiškai nesuprantu, kam mano treniruokliui maitinimo blokelis. Aš juk ant jo lipu ne elektros pasikraut. Šiaip yra treniruoklių su generatoriais, bet labai mažai, panašu, kad orientacija yra dideli spalvoti ekranai 😐

      Dviračio pasipriešinimas nėra toks jau labai didelis. Kažkur buvau radęs palyginimą, kad jei važiuosi 100 km su dinama, tai savijauta bus, kaip nuvažiavus 105 km. Aišku, važinėjant šimtais kilometrų tas dydis gal ir svabus, bet ar tikrai?

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s