NiMh baterijos gaivinimas

Posted: 2014-03-27 in Darbeliai
Žymos:

Per ilgas ligas ir sėdėjimą namie su dukrike prisigalvojom visokio velnio. Vienas iš tų velnių buvo slėpynės — pats paprasčiausias žaidimas, kai nebėr fantazijos. Pasislėpusi spintoje dukrikė netyčiukais aptiko žiemavojantį savo radijo bangomis valdomą traktorių ir panoro jį pagainioti. Kambaryje šitą žvėrį gainioti, tiesa, yra labai pavojinga, nes iš žaisliukų klasės jis yra vienas iš nagliausių. Aukščiau prasideda jau rimti mėgėjų modeliai kainuojantys ne šimtais ir ne litų.

Šito traktoriaus baterija — aštuonių AA pirštelių masyvas. Tik labai keistų tokių, 1 Ah. Seniai tokių bemačiau. Įtariu, kad jie tokie „silpni“ dėl to, kad pritaikyti dideliam ir trumpalaikiam galios nusiurbimui. Paprastos NiMh baterijos nemėgsta, jei jas labai didelėmis srovėmis iškrauni. Tai tik tiek. Nors mano planuose yra pasidaryti antrą masyvą su Eneloop tipo piršteliais. Turėtų ištempti gerokai ilgiau.

Baterija su krovikliu atrodo va taip:

Tonka XT Ricochet Stund Pro RC modelio baterija su krovikliu | Darau, blė

Kadangi baterija per žiemą pragulėjo stalčiuje, tai įgrūdau kroviklį kur priklauso jai pakrauti. O jis… nieko. Nekrauna. Iš pradžių pagalvojau, gal ta baterija išlaikė krūvį… nors su NiMh baterijomis taip nebūna, nebent jos specialios mažo savaiminio išsikrovimo. Na, nekrauna. Įdėjau į traktorių — nereaguoja irgi. Pasiėmiau voltmetrą… o šitas baterijų masyvas, kurio suminė įtampa 9,6 V rodo 0,64 V. Trumpai tariant, masyvas gatavutėlaitis. Perišsikrovęs.

NiMh baterijos nemėgsta tokių baisių iškrovimų. Vieną elementą galima iškrauti kažkur maksimaliai iki 0,9 V — ir tai jau yra žemiau rekomenduotinos 1 V ribos. Blogiausia būna, kai baterijas iškrauna kokia nors „durna“ apkrova, pavyzdžiui, lemputė. Normali įranga prie žemesnės įtampos tiesiog išsijungia ir daugiau baterijos nekankina. O jei kankina, tai problema tame, jog baterijų masyve esančios baterijos nėra tobulai vienodos ir viena gali išsikrauti anksčiau, nei kitos. Tada kitos baterijos gali sugadinti jos poliariškumą ir tokiai baterijai jau p***iec.

Taigi, kroviklis nekrauna. O aš nusprendžiau, kad reikia pabandyti šituos pirštelius pakrauti bukuoju būdu — o gal dar gyvens kažkiek. Jei nebuvo sugadintas poliariškumas, baterijos ir po gilaus iškrovimo dar atgaivinamos.

„Bukas“ krovimas — tai paprasčiausias NiMh baterijų krovimas dešimtadaliu srovės nuo jų talpos. Jei baterija, kaip ši, yra 1 Ah, tai ji bus pilnai pakrauta per 15 valandų 0,1 A srove. Svarbiausia, kad „bukuoju“ būdu bateriją galima krauti amžinai — pasiekus maksimalią įkrovą ji tiesiog bus palaikoma. Didesnė srovė pasiekus įkrovą gali bateriją susprogdinti (tiksliau, iššauti apsauginį ventilį, nes tokie būna sumontuoti).

Pasiėmiau 19 V kompiuterio blokelį ir prijungiau 220 Ω rezistorių. Tiksliau, keturis — nuosekliai ir lygiagrečiai, nes turimi maži rezistoriai nepakankamai galingi. Tai turėtų duoti tą maždaug 0,1 A srovę. Tiesa, dėl baterijos vidinės varžos srovė gavosi dar mažesnė, bet šitas agregatas ją atgaivino:

Per rezistorių įkraunama NiMh baterija | Darau, blė

Po dviejų dienų prisiminiau bateriją ir atjungiau. Ir traktorius važiuoja, ir gimtasis kroviklis vėl ją krauna. Galbūt talpa ir sumažėjo po tokio iškrovimo, bet nesijaučia — bent jau kol kas. O vasarai gal reikės pasirūpinti ir nauju savadarbiu masyvu.

Advertisements
Komentarai
  1. mantas parašė:

    Is kur tu tai zinai:-)

  2. mindogas parašė:

    Man tai labau įdomu kas ten per traktorius/žvėris 😀

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s