Daug tuzinų pinigų ir neaišku, už ką

Posted: 2013-08-18 in Tėvystė
Žymos:

757px-Student_teachers_Kindergarten_1898Neabejoju, kad kai kuriems mano skaitytojams šis įrašas patiks. Ypač tiems, kurie dirba atitinkamose įstaigose. Feisbukas visagalis, daug asmenybių atskleidžia 😀

Šiandien pasapaliosiu (be jokių mokslinių pagrindimų) apie tai, kas tai yra investicija į vaiką. Ir tokia konkreti investicija: daug tuzinų pinigų už privatų darželį.

Jei manote, kad visos investicijos turi jums asmeniškai atsipirkti, geriau toliau neskaitykite.

Pakeitimas: atsižvelgiant į protingų žmonių kritiką vaizdingi keiksmažodžiai šiame straipsnyje pakeisti kitais žargoniniais frazeologizmais.

Pirmas dalykas, tai iš karto atsakau į klausimą „ar verta?“: verta. Tiesa, tiesiogiai neturiu su kuo palyginti, aš niekada nenorėjau eksperimentuoti ir norėjau išsirinkti pats ką nors tikrai gero. Bet prisiklausau visokių įdomių pasakojimų.

Trumpa pastaba: jeigu žinote, kad tokiame ar anokiame valstybiniame darželyje yra geros auklėtojos (ar netgi konkreti viena), rūpinkitės, dažniausiai irgi pinigine forma, kad vaikas ten patektų.

Nuomonė. Aš manau, kad ankstyvasis ugdymas ir lavinimas yra viskas.

Taigi pradėkime. Kai žmonės sužino, kad leidžiu vaiką į privatų darželį, kai kurių (turbūt daugumos) pirmas klausimas būna: „ar brangiai kainuoja?“ Klausimas yra įdomus. Aš netgi galvojau, kodėl žmonės to klausia. Kodėl neklausia pirmiausia, o koks gi darželis, kuo jis pasižymi, kas jame gero, kas blogo ir kuo jis ypatingas, kodėl jį pasirinkom? Juokinga, bet kartais tokių klausimų nesulauki iš viso. Kam gi čia rūpi, juk svarbiausia kaina. Ji turbūt tiesiškai nusako ir darželio „kokybę“. Įdomu tik, kokią. Pirmuoju klausimu aš labai nesistebiu, žmonės smalsūs, jiems įdomu, kas ir kiek ir už ką moka: gali pagal tai spręsti, ar žmogus buožė, ar ne. Aš tai labiau mėgstu su buožėmis bendrauti: jie dėl to, ką už kiek moka, nekompleksuoja. Bet yra tokia kategorija žmonių, kurie užduoda tą klausimą, na, ir matai, kaip jiems akyse doleriukai sukasi: aha, jie vaiką leidžia į darželį už tiek, perka mašiną už tiek, darosi ten ką nors dar už tiek, o, tu rupūže, kokie buožės… Ir yra visai kita kategorija, kurie sako, oooo, aš irgi norėčiau į tą darželį leist, arba taigi čia investicija į vaiką, koks skirtumas, KIEK, jei gerai, juk čia VAIKAS. A va šitam aš pritariu. Visi mes norim savo vaikams to, kas geriausia, tik tą „kas geriausia“, labai sunku įvertinti. O aš kadangi manau, jog ankstyvasis ir teisingas ugdymas yra labai gerai, tai tą ir renkuosi.

Kas gi labai svarbu darželiuose? Svarbu, kad jie turėtų ugdymo programą, bet ji negulėtų stalčiuje. Taip pat ta programa turi atitikti jūsų vertybes. Štai mano buvę kolegos veda labai įdomų tinklaraštį, pagal pakraipą jie valdorfistai. Čia vienas pavyzdinis įrašas apie vaikų ugdymą iki septynerių, šiek tiek pagal Valdorfo sistemą, tiesa, nesusijęs tiesiogiai su darželiais. Aš tą pavyzdį pateikiu dėl to, kad man Valdorfo sistema yra visiškai ne prie dūšios ir aš jos netgi labai nemėgstu. Man nepatinka pati idėja, kad ten nėra labai konkrečios ugdymo programos, o viskas paremta daugiausiai fizine raida ir tuo, jog vaiko beveik nereikia „mokyti“. Netgi nežinau, ar man nepatinka pati sistema, ar jos nekonkreti išraiška. Suprantate, idėjos toje sistemoje yra savaime neblogos. Bet kiek teko matyti Valdorfo sistemą taikančių darželių ar apie juos girdėti, tai susidarė įspūdis, kad ta sistema yra pernelyg laisvai arba atsainiai interpretuojama dėl to paties savo nekonkretumo. O tai, kad daugumoje Valdorfo darželių vaikai nemokomi skaityti ir skaičiuoti, man yra didžiausias minusas ir vien to užtenka. Nekalbu jau apie tai, kad garsiai šaukiama, jog vaikai ten veikia, ką nori, o ne kažką mokosi pagal programą. Ačiū, ne.

Jei pagalvojote, kad aš noriu iš darželio savo vaikui kažkokio konkretaus rezultato ir ataskaitos, ką jis ten išmoko, tai irgi klystate 🙂 Yra tokia kategorija tėvų, kurie įsivaizduoja, kad jei jau moka daug pinigų už darželį, tai vaikas turi jame pasiekti kažką konkretaus. Na, panašiai, kaip kad baigęs brangų universitetą turi gauti brangiai apmokamą darbą. Na, bet ką padarysi, bukumas nuo pinigų neapsaugo visgi.

Bendrąja prasme aš esu už tai, kad darželyje būtų ugdomi „jaunieji mokslininkai“. Bet ne ta prasme, kaip įsivaizduojate. Ne ta prasme, kad jie kažką ten mokytųsi, zubrintų ir kaltų. Šioje vietoje, tarkime, aš su ta pačia Valdorfo sistema sutinku: vaikai mokomi ir ugdomi per pojūčius, žaidimus ir veiklas. Bet va, priklauso, ar veikla yra tik užėmimui, ar, pavyzdžiui, kažko išmokimui. Į vaikų galvas galima prikišti galybę gerų dalykų, nes jiems viskas įdomu, o tinkama sudominanti forma nesuteikia prievartos jausmo.

Šiek tiek nukrypsiu. Viena draugė, kuri dirba su vaikais ir moko juos pagal Kindermusik sistemą (apie ją irgi kada nors parašysiu smulkiau) , papasakojo apie lyg ir neblogą ir fainą privatų darželį, kuriame taikoma… reitingų ir nuobaudų sistema. Vaikai už savo tam tikrą elgesį gauna įvertinimus „linksmo“ ar „liūdno“ veiduko forma. „Tu labai kantriai išsėdėjai ir išklausei, o tu daug judėjai, buvai neramus, štai tau liūdnas veidukas“. Na, ir visi sėdi išsišiepę su tais linksmais veidukais, o vienas vaikas lūpą timpčioja, nes jis… kitoks. Jeigu jums atrodo, kad čia viskas gerai, tai siūlau pagalvoti iš naujo. Čia panašu, tiesą sakant, į nupindėjusį fizinį lavinimą mokykloje: nušoki du metrus, gauni dešimt, nušoki pusantro — penkis. Ir visiškai nusispjaut, kad gal tas, kuris nušoko du metrus, pats yra dvimetrinis, o va tavo kojos trumpos. Giliai dzin, du metrai yra norma. Nenušokai, gero pažymio negausi. Gal, tarkim, tas vaikas, kuris nenusėdi vietoje, tiesiog yra judrus ar naujokas darželyje, dar nepripratęs prie ritmo ir tvarkos. Įsidėmėkite: ankstyvasis ugdymas — tai viskas apie individualumą ir išskirtinumą. Veiklos yra bendros visiems, vertinimai skirtingi asmeniškai. Juo labiau, kad „vertinimo“ šiaip iš viso net neturi būti. Ir net su veikla neturi būti prievartos. Na, ok, nenori šiandien kokios nors bitės iš molio lipdyti, išsirink, ką veiksi, pats. Ir molinės bitės nebus vertinamos kažkokiais veidukais, spalvom ar dar kažkokiu biesu.

Sakysite, o kaipgi sužinoti viską apie darželį? Ogi paprasta. Daug ką rasite internetuose, o šiaip tai eisite kartu su vaiku kurį laiką ir pamatysite. Jeigu jums ir Valdorfo sistema patinka, ar kokia nors Montessori, ar Domano — žiūrėkite atitinkamas įstaigas ir patys vertinkite, kiek jos atitinka jūsų įsivaizduojamą įgyvendinimą. Aš irgi į darželį ėjau. Ir padėti apsiprasti, ir įsitikinti, kad man tikrai patinka.

Kontraversiška tema: šiuolaikinės technologijos darželyje. Yra žmonių, kurie baisisi, kai pasakau, jog darželyje yra pamokėlės su planšetiniais kompiuteriais. Vos ne ankstyvas akių gadinimas ar kažkas tokio. Pirmas dalykas: tų pamokėlių būna mažai ir jos trumpos. Antras dalykas: vaikams lavinimo programėlių yra tikrai gerų ir įdomių. Čia jums, blė, ne žaidimas spuogams spaudyti. Tokių tai nesuprantu visiškai. Trečias dalykas: mes tokiame pasaulyje gyvenam, su kompiuteriais, išmanofonais, tapšninukais ir taip toliau. Nors yra žmonių, kurie vaikus iki pat mokyklos augina laukiniais: neduoda nė televizoriaus pažiūrėt, nei kompiuterio pačiupinėt. Saugo nuo kažko, tik nesuprantu, nuo ko. Greičiausiai, atleiskite, nuo savo pačių durnumo, tik kad viskas priešingai išeina.

Forumuose ir kitur mačiau labai daug nusišnekėjimų apie tai, kad geri privatūs darželiai vaikus augina „šiltnamio sąlygomis“. Atseit, ten viskas suidealizuota, sustyguota ir vaikas „realaus gyvenimo“ nemato. Čia susiję ir su patyčiomis, apie kurias dabar daug ir garsiai kalbama. Yra dar daug tėvelių, manančių, kad truputis patyčių vaiką „grūdina“. Taip taip, peilis į šikną irgi sėdimąją grūdina, gal paskui ir asfaltu galėsi ja važinėt. Kaip manot?

Tad apie tas šiltnamio sąlygas. Jei darželis yra geras, tai vaikai ten išmokomi visokius konfliktus spręsti patys bei išmokomi pagarbos. Sakysite, pateks į kokią lievą mokyklą paskui ir jiems ten bus blogai? Abejoju… greičiausiai bus priešingai, jie mokės situacijas kur kas geriau suvaldyti ir nepasiduos provokacijoms. Na, ir nebijos pasakyti, kas jiems nepatinka, kaip minimum. Jei jau kalbam apie šiltnamio sąlygas, tai šiek tiek apvertus iš tikrųjų gaunasi taip: šiltnamio sąlygos sudaromos asmenybės tobulėjimui, o ne jos laužymui ir naikinimui. Ko jūs norėtumėte savo vaikui, ar kad jį per kuprą grūdintų, ar kad jis gautų progą atsiskleisti ir savim pasitikėti?

Lyrinis nukrypimas apie ugdymą ir žinias. Žinote, geras jausmas buvo, kai pasiėmiau iš lentynos enciklopediją ir kažką norėjau dukrikei parodyti. Verčiau ten ją, atsiverčiau vieną puslapį su blynu kažkokiu. Vaikas pažiūrėjo ir sako: „tėti, žiūrėk, čia — planeta!“

Aš pats domiuosi viskuo. Kartais net ir laiko ir galvos neužtenka viskam, apie ką norėčiau sužinoti. Mokykloje man buvo įdomu viskas, išskyrus istoriją. Bet čia, spėju, nepasisekė su mokytojais. Dabar ir istorija domiuosi, išaugau iš mokyklos kompleksų. Tad štai, kokybiškas ankstyvasis ugdymas vaikus išmoko viskuo domėtis. Plečia jų akiratį, suteikia pradinių žinių. Be abejo, nežinau, kas bus su tais jaunaisiais genijais, kai reikės pirmoj klasėj nuobodžiauti. Bet gal kažkaip tą išspręsim.

Nemanau, kad mano investicija į vaiką kaip nors „atsipirks“. Na, tikrai jau ne pinigine forma. Ir nemanau, kad mano vaikas man kada nors už tai padėkos — bet to ir nereikia. Vaikus auginame ne sau, o jiems patiems. O kad jiems patiems su savimi būtų gerai, reikia gerai ir auginti. Ir leisti į tokį darželį, kuris jiems būtų geras. Ne jums, o jiems.

Paveiksliukas iš Vikimedijos.
Reklama
Komentarai
  1. Povilas Poderskis parašė:

    Gerai parašyta, tik “bukumas nuo pinigų neapsaugo visgi.“ – man rodos pinigai nuo bukumo neapsaugo 😀

    Patys leidžiam į privatų darželį, ir jeigu reikės leisim ir į privačią mokyklą. Čia yra tiesiog top prio išlaidų eilutė.

    Bet kad investicijos neatsipirks irgi negalėčiau sakyt, nu čia tiesiog yra labai long term investicija, kai senatvėj galbūt gerai išauklėtas vaikas tau padės.

    • Darau, Blė parašė:

      Baikim tikėtis iš vaikų, kad senatvėj padės. Vaikai ir taip turės ką veikt, savo vaikus augins. Gal jie tiesiog labiau norės mus matyti ir lankyti — bet tai ne pagalba ir ne priežiūra, o tiesiog vertybė. Reikia čia lietuvių liaudies pasaką prisiminti apie varną ir varniukus, kur per upę nešė ir klausė, ar prižiūrėsi mane senatvėj. Paskandino visus, kurie žadėjo senatvėj prižiūrėti, tik vieną išsaugojo, kuris atsakė, kad jam savo vaikus prižiūrėti reikės.

      Aš labai aiškiai parašiau, ką norėjau parašyti, kad bukumas nuo pinigų neapsaugo. Sutinku tokių dundukų, su kuriais palyginus esu skurdžius, grubiai tariant, dalbajobų su mersais.

      • Povilas Poderskis parašė:

        Žiaurios tos mūsų pasakos, galima buvo ir be vaikų skandinimo pointą įrodyt 😀
        Bet aš vistiek noriu temą apie ROI pratęst – gerai, tarkim senatvėj padėjimas dzin ir tikėtis reik nustot, sutinku. Bet sakykim matyt vaiką, kuriam gyvenime gerai sekasi irgi yra labai geras nematerialus return’as.

  2. Man su istorijos mokytojais irgi nepasisekė, bet istorija domėjausi ir vis dar domiuosi, nes tėtis istorija domėjosi, namuose buvo pilna istorinių knygų ir daug kalbėdavomės namie apie tai.

  3. naktis parašė:

    http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/aktualijos/vaiku-grozio-varzybos-sokiravo-tevus.htm

    pamačiusi šį straipsnį, prisiminiau, kad čia skaičiau apie darželius. Čia tik dar toks patvirtinimas, kad tas parinkimas įstaigų nuo pat pirmų dienų labai svarbus tolimesnei vaiko raidai…

    • Darau, Blė parašė:

      Įdomus straipsnis ir įdomus įvykis. Aš pats tokiam nepritarčiau. Gal vaikai ir ne meškiukų pasaulyje gyvena, bet turi būti riba tarp to, ką daro suaugusieji ir ką — vaikai.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s